گریه بر امام حسین علیه السلام از نماز شب بالاتر است.
بنظرتون چرا؟
پادشاه روم به معتمد عباسی نوشت:
برای ما گفته شده هفت حرف در سوره ای نیست اگر کسی آنرا بخواند اهل بهشت است در کتب ما نبود آیا در کتب شما هست؟
معتمد همه علما را جمع کرد اما به نتیجه ای نرسید. و مجبور شد از محضر حضرت امام هادی(ع) کمک بخواهد. حضرت فرمود آن هفت حرف در سوره حمد نیست. و آن هفت حرف به شرح ذیل است.
ث: ثبور- آه و واویلا
ج: جحیم- آتش دوزخ
خ:خبث- پلیدیها
ف: فراغت- از رحمت الهی دور شدن
ش: شقاوت- بدبختی
ظ: ظلمتها
ز: زقوم- همون درختی که به جهنمیان وعده داده شده
هر کس این سوره را با ایمان بخواند به آن هفت بلا دچار نمی گردد. فرستادگان به حضرت احسنت گفته و عده ای به اسلام ایمان آوردند.
مولای متقیان علیه السلام:
خردمند باید 3چیز را رعایت کند:
قدر خود را بداند- زبانش را نگهدارد- زمانش را بشناسد(بصیرت)
خداوند تبارک و تعالی می فرماید:
من 6 چیز را در 6 جا قرار دادم مردم آنرا در 6 جای دیگر جستجو میکنند.
1- من علم را در گرسنگی قرار دادم مردم آنرا در سیری می جویند.
2- من عزت را در نمازشب قرار دادم مردم آنرا در دستگاه سلاطین می جویند .
3- من ثروت را در قناعت قرار دادم مردم آنرا در کثرت مال دنبال میکنند.
4- من استجابت دعا را در لقمه حلال قرار دادم ولی مردم آنرا قیل وقال می جویند.
5- من بلند مرتبگی را در تواضع قرار دادم ولی مردم در تکبر دنیا طلب می کنند.
6- من راحتی را در بهشت قرار دادم مردم آنرا در دنیا طلب می کنند.
جهانگردی به دهکده ای رفت تا زاهد معروفی را زیارت کند و دید که زاهد در اتاقی ساده زندگی می کند. اتاق پر از کتاب بود و غیر از آن فقط میز و نیمکتی دیده می شد.
جهانگرد پرسید: لوازم منزلتان کجاست؟...
زاهد گفت: مال تو کجاست؟
جهانگرد گفت:من اینجا مسافرم.
زاهد گفت: من هم.
خداوند می فرماید: بنده من 6 چیز از من و 6 چیز از تو
مغفرت از من و توبه از تو
رزق از من و شکر از تو
بهشت از من و طاعت از تو
اجابت از من و دعا از تو
تصمیم گیری با من و رضایت از تو
امتحان از من و صبر از تو
اولین مسأله مهم در تربیت تقویت اراده است. تا اراده تقویت نشود من نمی توانم ها هم تمامی ندارد.
اگر کسی بعد از اذان صبح جنب شود روزه آن روز او صحیح است و قضا هم ندارد.
امام صادق ع: در حالیکه شکمت از غذا پر است داخل حمام نشو.
هرگاه از حمام خارج شدید پاهایتان را به آب بشوئید و سرتان را بپوشانید.
سوال: اگر شخص جنب برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد آیا می تواند روزه قضا را در وسعت و تنگی وقت بگیرد؟
پاسخ: حضرت امام(ره)و آیت الله صافی گلپایگانی: نمی تواند روزه قضا بگیرد
آیت الله بهجت ره: در تنگی وقت روزه را بگیرد و احتیاط واجب آن است که بعدا دوباره قضا کند.
آیت الله سیستانی: روزه اش صحیح است.
ایت الله شبیری زنجانی: اگر وقت قضای روزه ماه رمضان تنگ باشد بنابر احتیاط واجب روزه آن روز را گرفته و عوض آنرا هم بجا آورد و اگر وقت وسیع باشد روزه صحیح نیست.